Παιδικές ερωτήσεις

Φουκώ

Γιατί μπαμπά λες πως χάθηκε η παρρησία από την φιλοσσοφία;
Με ρώτησε ο γιός μου.
Ξέρεις τι σημαίνει παρρησία Κώστα, τον ρώτησα.
Ναι, μου απάντησε, να μιλάς με δύναμη.
Με θάρρος, πρόσθεσα, να λες την άποψη σου και να μην υπολογίζεις τις συνέπειες. Ο τρόπος ζωής σου να προβάλλει της ιδέες σου.
Οι φιλόσοφοι του σήμερα είναι στοχαστές και φυλακίζουν της φιλοσοφία.
Κάποιες φετινές εξαιρέσεις απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Ο Φουκώ, ένας από τις φωτεινές αυτές εξαιρέσεις, μας περιγράφει την διαφορετικότητα μεταξύ του φιλόσοφου και του στοχαστή.
Σε μια ομιλία του για την παρρησία την οποία παραθέτει στο έργο του “λόγος και αλήθεια”
…….εστιάζοντας στους κυνικούς, μια κατασυκοφαντημένη ομάδα διανοητών, οι οποίοι δεν ήταν υπεράνω του δημόσιου αυνανισμού (Διογένης) ή της δημόσιας αυτοκτονίας (Περεγρίνος), προκειμένου να δείξουν την περιφρόνησή τους πρός τα κοινωνικά πρότυπα και την απόφασή τους να ζήσουν έντιμα και φυσικά.
Λέει:
Η εκτίμηση που έτρεφαν οι κυνικοί για τον τρόπο ζωής του ατόμου δεν σήμαινε πως δεν είχαν ενδιαφέρον για τη θεωρητική φιλοσοφία, αλλά αντανακλά την άποψή τους πως ο τρόπος ζωής του καθενός ήταν η Λυδία λίθος για τη σχέση του με την αλήθεια – όπως είδαμε πως συνέβαινε με την σωκρατική παράδοση. Το συμπέρασμα που έβγαλαν από αυτήν τη σωκρατική ιδέα, ωστόσο, ήταν πως για να διακηρύξουν τις αλήθειες που δέχονταν με τρόπο που να είναι κατανοητός από όλους, σκέφτηκαν πώς οι διδασκαλίες τους έπρεπε να προβάλλονται με ένα δημόσιο, ορατό, θεαματικό, προκλητικό και μερικές φορές σκανδαλώδη τρόπο ζωής. ΄Ετσι λοιπόν οι κυνικοί δίδασκαν με παραδείγματα και τις σχετικές εξηγήσεις. ήθελαν η ζωή τους να είναι έμβλημα των θεμελιωδών αληθειών, έτσι ώστε να προσφέρονται ως οδηγοί ή ώς παράδειγμα προς μίμηση. ΄Ομως, δεν υπάρχει τίποτα σε αυτήν την έμφαση των κυνικών για τη φιλοσοφία ως τέχνη ζωής, που να είναι ξένο προς την ελληνική φιλοσοφία… η συμπεριφορά των κυνικών στη βασική της μορφή είναι απλώς μια εξαιρετικά ριζοσπαστική έκδοση της καθαρά ελληνικής αντίληψης για τη σχέση μεταξύ του τρόπου ζωής κάποιου και της γνώσης της αλήθειας. Η ιδέα των κυνικών πως το άτομο δεν είναι τίποτα άλλο από τη σχέση του με την αλήθεια και πως αυτή η σχέση με την αλήθεια παίρνει σχήμα και μορφή στη ζωή του είναι απόλυτα ελληνική. (απόσπασμα από το «Αχ αυτοί φιλόσοφοι» των Nigel Rodgers, Mel Thompson

Σκέψου και πες μου που άραγε μας οδηγεί ……

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: